Turkish Airlines heeft afgelopen jaar een recordwinst van omgerekend 935 miljoen euro geboekt. Dat is bijna twee derde meer dan een jaar eerder.
Net als branchegenoten profiteerde de snelgroeiende Turkse luchtvaartmaatschappij van een sterke vraag naar vliegreizen en fors lagere brandstofkosten.
Turkish Airlines hield zich afgelopen jaar staande onder lastige omstandigheden. De oorlog in buurlanden als Syrië en Irak en politieke onrust binnen de eigen landsgrenzen trokken een wissel op de populariteit van Turkije als bestemming. Maar net als bijvoorbeeld KLM moet het bedrijf het vooral hebben van overstappende reizigers.
12 procent meer passagiers
Samen met de maatschappijen uit de Golfregio behoort Turkish Airlines tot de belangrijkste uitdagers van grote, internationaal actieve luchtvaartgroepen als Air France-KLM en Lufthansa. Het bedrijf vervoerde afgelopen jaar 61,2 miljoen passagiers, een kleine 12 procent meer dan in 2014. De omzet nam met een vijfde toe tot omgerekend bijna 9 miljard euro.
De internationale luchthaven Istanbul-Atatürk is het belangrijkste knooppunt voor Turkish Airlines. Vorige maand al werd bekend dat die vorig jaar is opgestoomd naar de derde plaats op de ranglijst van de drukste vliegvelden van Europa. In 2014 werd Schiphol al voorbij gestoken en in 2015 was ook Frankfurt aan de beurt. Alleen Heathrow in Londen en Charles de Gaulle nabij Parijs verwerkten meer reizigers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl